Ajatuksia työpaikkaohjaamisesta
Aatu tuli työpaikalleni omalle työssäoppimisjaksollensa ja sain sovittua
työnantajan, työelämävalmentajan sekä Aatun opettajan kanssa, että voisin
toimia hänelle työpaikkaohjaajana. Asia sovittiin tietenkin myös omien
ammatillisen opettajan pätevyyden opintojeni ohjaajan kanssa, että tämän saisi
sisällytettyä opintoihini. Sain aiheeseen liittyen muun muassa Aatun OPSin sekä
työpaikkaohjaajan koulutuksen materiaalit.
Aatun ensimmäisenä päivänä istuimme rauhassa alas ja keskustelimme hänen
opinnoistaan ja tavoitteistaan. Puhuimme kyseisen koulutuksen valikoitumisesta
ja hänen kiinnostuksestaan tietokoneisiin, lähinnä pelaamisen ja sen kautta
tietokoneen osien tunnistamiseen. Aatu tiesi myös paljon VPN-verkoista ja
IP-osoitteista, mutta tieto oli kovin pintapuolista, ilman sen suurempaa
ymmärrystä aiheesta, saati sen muista sovelletuksista. Puhuimme myös
henkilökohtaisista asioista kuten siitä, että Aatu on muuttanut useasti.
Olin ja olen itse ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa olen jonkinlaisessa
vastuussa toisesta. Lähestymistapani on se, että pyrin Aatun kanssa yhdessä
miettimään mikä häntä kiinnostaa, mitä hän osaa jo ja mitä tarvitaan näiden
vahvistamiseen sekä teoreettisen viitekehyksen luomiseen. Viimeisellä tarkoitan
esimerkiksi sitä, että Aatu kyllä tiesi mikä on IP-osoite, mutta miten siihen
liittyy aliverkon peite, oletusyhdyskäytävä tai miten VPN-yhteys itseasiassa
verkkotasolla toteutetaan. Näiden asioiden laajempi tietämys ja sitä kautta
ymmärrys auttaa Aatuä selvittämään mahdollisia verkon ongelmia jatkossa. Ja
samalla tavalla pyrin nyppimään sen tiedonmurusen jokaisella aihealueella ja
ravitsemaan sitä ympärillä olevilla asioilla, auttamalla ymmärtämään kyseista
asiaa isommassa asiayhteydessä ja ehkä toisesta vinkkelistä, toisenlaisessa
tilanteessa.
En ole näitä asioita varsinaisesti kerennyt pedagogisesti miettiä, mutta
oppiminen on varmasti tutkivaa oppimista, kuten on opettamisenikin. Ja
itsestäänselväsi olemme J. Deweyn “Learning by doing” pragmaattisessa
maailmassa.
Aatu on perusfiksu nuorimies, ei mielestäni mitään esteitä valmistumiselle
tai työllistymiselle. Reilu kuukauden aikana hän on kaksi kertaa lähettänyt
viestin myöhemmän iltapäivän puolella, että on nukkunut pommiin. En ole liikaa
udellut, mistä moinen ja olen sanonut, että siitä ei ainakaan tässä
työssäoppimisjaksossa kannata kantaa huolta, se on huomattavasti isompi asia
korjattavaksi. Olen pariin kertaa jutellut ns. kavereiden kesken unen,
liikunnen ja ruoan pyhästä kolminaisuudesta ja sen tärkeydestä. Tässä Aatu on
tuonut esille muutot ja että harrastuksen ovat vain jääneet.
En tiedä onko edellinen varsinaisesti minulle kuuluvaa, mutta jonkinlainen
isällinen, veljellinen vastuu Aatustä on minulle tullut. Haluan, että hän kokee
itsensä hyväksi ja mahdollisesti saa vähän itsetuntoa ja sen kautta tervettä
reippautta.
Retrospektiivi. AatunTOPpi päättyi kolmisen viikkoa sitten. Mitä minä opin?
Opin, ettei ohjaaminen ole mikään läpihuutojuttu. Opin, että tukeminen on
tärkeätä. Opin, että olemme kaikki yksilöitä ja meillä kaikilla on oma reppumme
kannettavana. Opin, että on olemassa tietty tapauskohtainen raja
tutustumisessa, joka kannattaa huomioida. Liian lähelle meneminen voi aiheuttaa
vaikeuksia arvioinnissa ja olla tarkoituksettoman raskasta.
Työssäoppijan nimi muutettu.
Väli-HEKSin mukaan teet seuraavat opetustoimet: LAMKin insinööriopiskelijoiden valmennus MM-kisojen IT-palveluja varten 2 krt, Omniassa lehtori Kari Suomisen aineita esim. 4 aamupäivää. Näiden raportointia ja reflektointi osaamiskansioosi. Kirjaa, mitä on tapahtunut ja esitä, miten hoidetaan homma kuntoon.
VastaaPoista