keskiviikko 17. elokuuta 2016

1.1 HEKS ja vertaistoiminta

Eli HEnkilökohtainen KehitysSuunnitelma ja Facebookin ynnä Google+:n tarjoamat verkkoalustat. Omituista, että ensimmäisiä tehtäviä on HEKS:n suunnittelu, jota seuraa pian OPPAAn tehtävä 1.1 - joka on kirjattu tämän tekstin otsikkoon. Eikä OPPAAssa edes lue "Tehtävä 1.1", jollaista ehkä insinöörinä kaipasin. Käydään tämän 1.1 läpi kohta kohdalta ja tutkitaan tulisiko se näin sitten suoritettua.

1.1.1 Tutkimisen ja kehittämisen kohteet

Lainaan "Opintojakson tutkimisen ja kehittämisen kohteet ovat seuraavat:", jonka jälkeen alekkaisilla pompuloilla listataan seuraavat asiat:
  • ammatillisen opettajan kehittymisohjelma ja osaamiskriteerit
    • pahoittelut, jäi mainitsematta että osaamiskriteerit tuli toki lukea, mutta se että tutkitaan ja kehitetään - joka tautonomisesti ilmaistu sekä otsikossa, että kappaleen ingressissä - ammatillisen opettajan kehittymisohjelmaa ja osaamiskriteereitä, vaikuttaa yhtäältä kehäpäätelmältä ja toisaalta väkinäiseltä metatason luomiselta
  • henkilökohtainen kehityssuunnitelma (HEKS)
    • siis mitä? Voisiko tämän HEKSin nostaa astetta isommaksi otsikoksi ja eriyttää? Vaikkakin oppimispäiväkirjaa kirjoittamalla voi siitä muokata esseen - vrt. HEKS ja osaamiskansio tai toisinpäin - niin vanhanaikaisessa HOPSissa oli sentään lueteltu kurssit, jotka tuli suorittaa. Tuntuu, että pallo jätetään vahvasti opiskelijalle. Ja kun OPPAAN Ammatillisen opettajan osaamisen kriteereissä on mainittu kohdassa kuusi "Kohtaan opiskelijani hänen omista lähtökohdistaan oppimisen eroavaisuudet huomioiden" niin en voi hyvällä omalla tunnolla sanoa tämän toteutuneen ainakaan tähän päivään mennessä. Ohjaajamme, niin mukava persoona kuin onkin, vastaa ainakin minulle turhan ympäripyöreästi, ottamatta itse asiassa kantaa suuntaan tai toiseen.
  • vertaisryhmän toimintasuunnitelma
    • jaettu vastuu on hyvä ajatus. Kuitenkin tällaisessa ryhmässä jonkun on aina noustava johtajaksi, se joka järjestää äänestykset, että mitä aletaan tekemään ja niin edelleen. Tuolloin tämä yksilö ottaa vastuun siitä, että tehdään edes jotain. 
  • opettajaidentiteetin kehittyminen
    • Bingo! HEKSiin tämän hetkinen näkemys sekä visio tulevasta! Kehittymistä pääsee seuraamaan oppimiskansion rivien välistä ja välillä ehkä riveiltäkin ;)
  • verkko-ohjaus ja sosiaalinen media henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen muotona
    • olemme valinneet verkossa oppimisen ja se on tullut selväksi. Hyvä näin ja samalla oppii itsekin verkossa opettamista, lienee vähintään piilo-opetussuunnitelmassa.
Tämä nyt alku "nillityksenä". Ymmärrän, että liian tiukat raamit saattavat ahdistaa, mutta minua ahdistaa se, että kysymykseeni vastataan "Miltä tämä sinusta tuntuu?". Pidän ryhmätöistä ja vapaasta tiedonkeruusta, joskin toivoisin suunnan olevan hiukan selkeämpi. Hyökätään seuraavan kohdan kimppuun, uskoisin siinä samalla HEKSin muodostuvan.

Ylläoleva kirjoitettu keväällä, tapaamisten jälkeen.
Allaoleva tuoreempaa tekstiä.

1.1.2 Työskentelytavat

  • kuvaus tämänhetkisestä pedagogisesta osaamisestani suhteessa ammatillisen opettajan osaamiskriteereihin, kohta kohdalta
    1. Toimintani rakentuu ammattikasvatuksen tietoperustalle, muokkaan pedagogista käyttöteoriaani teoreettisesti perustellen ja osaan perustella toimintaani pedagogisesti
      • tämän hetken ajatus on yhtäältä tekemällä oppiminen (Dewey) ja toisaalta tutkiva opettaminen ja oppiminen. Näen nämä samansuuntaisina ja "opettajan" roolin lähinnä fasilitoijana, valmentajana sekä ohjaajana. Ajatusta syventäessä tulee nopeasti vastaan opettajan ja oppijan vuorovaikutus ja roolit. Opettajan tulisi olla myös aihepiirissä ammattilainen, mutta oppijan myös kriittinen.
    2. Toimintani on eettisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti perusteltua
      • edellä mainitut ovat ehdottomasti lähellä sydäntäni ja vahvoja syitä tähän koulutukseen hakeutumiseen. Mikään ei ole niin eriarvoistavaa kuin peritty koulutustausta. Ekologisuus lienee tullut viimeisenä ja se on tervetullut lisä.
    3. Kehitän osaamistani systemaattisesti arvioiden sekä ympäristön kanssa dokumentoiden
      • Jos kukka ei kukoista, kukkaa ei vaihdeta, vaan mullat. Tämä pätee myös oppijoihin.
    4. Käytän ja kehitän oppimiskeskeisiä menetelmiä
      • kuten edellä sanottu, niin opettajan tehtävä on näyttää erilaisia vaihtoehtoja oppijalle, joista tämä valitsee mieluisimman, itselleen sopivimman. Tässä heti aukeaa se, että opettajan tulee tuntea erilaisia menetelmiä, joka taas merkitsee valtavaa pedagogista osaamista ja viitseliäisyyttä.
    5. Kehitän oppimisympäristöjä ja -prosesseja
      • matematiikan tunnin voisi kerran kuussa pitää vaikka metsässä ja antaa oppijoiden tutkia, mitä kaavoja he sieltä löytävät. Kun teoria konkretisoituu joksikin hyödylliseksi ja käyttökelpoiseksi, ei se ole enää vain teoria, vaan oppijat ymmärtävät sen olevan yksinkertaistettu ja jalostettu kertomus ympäristöstä ja elävästä elämästä. Digitaalisten välineiden avulla voimme luoda vaikka minkälaisen oppimisympäristön oppijan ehdoilla. Tästä esimerkkinkä Pokemon GO, joka käyttää olemassa olevia paikkoja, nähtävyyksiä pelin tukena.
    6. Kehitän vuorovaikutustaitoja yhdessä opiskelijoiden kanssa erilaisissa kulttuuriympäristöissä
      • kuten hyvä puheenpitäjä, esiintyjä tai artisti tulee kohdeyleisö tuntea. Näin myös hyvä opettaja ottaa huomioon oppijat heidän lähtökohdistaan ja samalla luo ilmapiirin, jossa he ottavat toistensa lähtökohdat huomioon.
    7. Tiedän ammatillista koulutusta ja työelämää koskevat säädökset ja noudatan niitä työssäni
      • itsestäänselvyys ja ei sittenkään. Tämä olisi hyvä olla minkä tahansa oppilaitoksen opettajanhuoneen huoneentaulussa. Liittyy edellä mainittuun etiikkaan. En vielä kyseisiä asioita tunne, mutta entisenä varaluottamusmiehenä ymmärrän tämän kohdan arvon.
    8. Rakennan yhteiskunnallisena vaikuttajana edellytyksiä tulevaisuuden ammatilliselle koulutukselle
      •  
    9. Ohjaan opiskelijoita valmistumaan ja työllistymään sekä tuen heidän valmiuksiaan yrittäjyyteen
      • kyllä kokemani parhaat fiilikset saa siitä kun näkee toisella lampun syttyvän ja sitä seuraavan onnistumisen. 
Tämä tässä tällä kertaa. Huomenna läpikäynti ohjaajan kanssa ja sitten HEKS valmiiksi.

3 kommenttia:

  1. Morjens Antti,

    tekstistäsi saattaa lukea, ettei kasvatustieteellinen oppi ole kohdallasi ojaan kaatunut. Jäsennät sujuvasti meidän ohjelman ideaa ja käsitteistöä. Pohjat ovat siis kunnossa ja tästä on hyvä jatkaa.

    Kaipasit jo aloitukseen konkretiaa, oletan sitä nyt HEKS-keskustelun ja syyskuun lähipäivien myötä löytyneen. Olenpa minäkin lähettänyt jossain määrin direktiivisiä viestejä.

    Minä puolestani kaipaan tänne osaamiskansioon tuoretta reflektointia ja suunnitelmien tarkannusta. Kirjoita kuvausta ja refletointia lähipäivistä ja vertaisryhmänne toiminnasta. Olisi paikallaan tuoda tänne myös ryhmänne tuotoksia, kuten havainnointilomake ja suunnitellut yhteiset opintojaksojen toteutukset. Mitä enemmän tänne tuotat materiaalia, sitä helpompi on tehdä osaamisen arviointia jatkossa ja todeta lopuksi osaamisen kehittyminen eri osaamisalueilla.

    Kirjaa myös HEKSissäsi miettimiemme opetuksen havainnointien ja opetusharjoittelujen kohteet ja niiden aikataulut. Samoin kuvaile Metropolia-opintosi ja muut osaamistasi kehittävät aktiviteetit.

    Ohjaavin terveisin - Kari

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä kuin Kari, että kasvatustieteiden oppi kuuluu monesti siinä miten puhut ja pohdit aiheeseen liittyviä asioita. Ensimmäisellä lähipäivällä istuimme samassa ryhmässä erään ryhmätyön ajan ja päätin heti, että yritän päästä samaan vertaisryhmään kanssasi. Mielestäni sinulla oli niin paljon hyvää sanottavaa, ja olisi varmasti hieno mahdollisuus opiskella, pohtia asioita ja oppia yhdessä sinun kanssa.
    Omat opeopintoni ovat jo aivan loppusuoralla, et mielestäni päässyt näissä opinnoissa parhaaseen potentiaaliisi, olisit nimittäin rikastuttanut meidän kaikkien oppimista ammatillisella otteellasi.

    Tsemppiä sinun ope-opintoihin, mielestäni sinä olet kuin tehty ohjauksen ja opettamisen saralle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoista!
      Myös huomiostasi potentiaaliin liittyen.
      Menemättä sen enempää syihin, tämä on karvas totuus. Yksi asia on oma sosiaalisuuteni, jota en osaa verkon yli käyttää, vaan tarvitsen ihmisen, jonka kanssa ideoita pomputella. Siksi alkavat opinnot Lapissa / etänä vähän jännittävätkin.

      Luin tämän tuolloin tuoreeltaan ja joitain kertoja tässä välissäkin. Uudestaan - kiitos kannustavista sanoistasi, näitä sanotaan liian harvaan. Ja kiitos myös tuon toisen puolen esiintuomisesta. Toit sen sopivan objektiivisesti ilman sen suurempaa vouhotusta.

      Poista