Edellä oleva tutkimussuunnitelma tulee vielä muokata luettavaan muotoon.
Mutta - Vygotskyn toimintamalli ja siitä Engeströmin laajentaman toimintajärjestelmän käyttö perehdytyksen perkaamisessa.
Voisiko Perehdytyksen kuvailla siten, että tunnetaan vain tekijä ja työn kohde ja perehdytyksen tehtävä on täyttää muut palikat?
Kuva Wikistä.
Kun uutta työntekijää ei ole vielä perehdytetty:
Tekijä = uusi työntekijä, tiedossa
Kohde = tehtävä työ, tiedossa
Tulos
Välineet = ei vielä tiedossa (opettajalla materiaalit, laitteet, kirjaamisjärjestelmä, oppimisalusta(t) jne, TAS, vuosituntisuunnitelma)
Säännöt = lakiin perustuvat turvallisuutta koskevat / työpaikka, yhteisön omat säännöt
Yhteisö = työyhteisö, esittely kollegoille, tilat? hierarkia, HR
Työnjako = vastuulista (Koljonen)
Mihin tilat?
Tässä hahmotelmaa, kun toimintajärjestelmä tarkastelee perehdytystä:
Tekijä = perehdyttäjä
Kohde = perehdytettävä
Tulos = perehdytetty työntekijä
Välineet = materiaali, perehdytysopas, perehdytyslista
Säännöt = annettu ohje perehdytyksen läpiviennistä
Yhteisö = perehdyttäjät sekä perehdytettävät
Työnjako = vastuulista annettavista perehdytyksistä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti